روزنامه‌های کابل: دوشنبه، ۲۲ حوت
نوشته شده توسط : sadis

روزنامه‌های چاپ امروز کابل عمدتا کشته شدن ۱۶ غیرنظامی در اثر تیراندازی یک سرباز آمریکایی در قندهار و هشدارهای رهبران اپوزیسیون افغانستان نسبت به مشارکت احتمال گروه طالبان در قدرت را بررسی کرده‌اند.

روزنامه محور در سرمقاله خود نوشته است که حادثه قندهار حادثه بدی است اما رویداد فوق‌العاده نیست و دلیل آن این است که هر روزه ده‌ها افغان کشته می‌شوند و در مواردی آنها حتی بسیار وحشتناک‌تر از این حادثه کشته می‌شوند، اما کسی در مورد سوال هم نمی‌کند.

روز یکشنبه، ۲۱ حوت/اسفند، یک سرباز آمریکایی در قندهار به روستایی نزدیک به یک پایگاه نظامیان آمریکایی رفت و به سمت غیرنظامیان آتش گشود. در اثر این تیراندازی ۱۶ غیرنظامی کشته شدند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که در مورد این حادثه تحقیق می‌کنند.

روزنامه محور افزوده است: این‌که یک سرباز آمریکایی از پایگاه خود بیرون شود و در کنار پایگاه خود بیش از ده غیرنظامی را بکشد و بعد وارد پایگاه خود شود، نمی‌تواند تصادفی باشد. نویسنده تاکید کرده است که مردم خواهان محاکمه این سرباز آمریکایی هستند.

نویسنده در ادامه تاکید کرده است که حکومت افغانستان باید حسابش را با آمریکایی‌ها پاک کند. این روزنامه افزوده است: درست است که افغانستان از لحاظ اقتصادی نیازمند کمک‌های آمریکا است، اما جاده روابط باید دوطرفه باشد و آمریکا هم برای رسیدن به منافع استراتژیک خود در منطقه نیازمند همکاری افغانستان است.

محور با این مقدمه تاکید کرده است که دولت افغانستان باید در مورد امضای پیمان استراتژیک با آمریکا شرایط خود را مشخص کند و تدابیری سنجیده شود که از وقوع رویدادهای مشابه حادثه قندهار جلوگیری شود و در صورت وقوع از مجراهای قانونی پیگیری شود.

روزنامه باور ملی این حادثه را "وحشیانه" خوانده و نوشته است که این نخستین بار نیست که آمریکایی‌ها با شلیک گلوله افراد بی‌گناه را در افغانستان می‌کشند، بلکه به نوشته روزنامه، نیروهای ناتو و آمریکایی پیش از این در حملات هوایی و شبانه خود هم باعث کشتار غیرنظامیان شده‌اند.

نویسنده در مورد خبرهای منتشر شده درباره این که سرباز عامل کشتار غیرنظامیان در قندهار دچار اختلال روانی است، شک و تردیدهایی را مطرح کرده و افزوده است که ممکن است کسان دیگری هم در این کشتار شرکت داشته باشند.

باور ملی در ادامه تاکید کرده است که سرباز عامل کشتار غیرنظامیان در قندهار باید به صورت علنی محاکمه شود تا مردم افغانستان بدانند فردی که افراد بی‌گناه را کشته است، محاکمه می‌شود. نویسنده از دولت افغانستان خواسته است که در این زمینه گام‌های جدی بردارد.

روزنامه ماندگار در مطلب صفحه اول خود با عنوان "برای پس از ۲۰۱۴ آماده باشیم"، از قول احمدضیا مسعود، معاون پیشین رئیس‌جمهور و رهبر جبهه ملی نوشته است که "باید مجاهدین اتحاد خود را حفظ کنند و برای (مقابله با وضعیت) پس از سال ۲۰۱۴ میلادی با حفظ تشکل نظامی خویش، در مقابل حوادث قابل پیش‌بینی بایستند."

قرار است نیروهای بین‎المللی مستقر در افغانستان تا سال ۲۰۱۴ میلادی به صورت تدریجی از این کشور خارج شوند. تا آن زمان مسئولیت امنیتی در سراسر افغانستان به نیروهای داخلی واگذار خواهد شد.

آقای مسعود در نخستین سالگرد ترور عبدالرحمان سیدخیلی، فرمانده پیشین پلیس قندوز گفته است: "حکومت موجود که به رشوه‌خواری در سطح جهان مشهور است، نمی‌تواند در مقابل گروهی‌که انگیزۀ مذهبی دارد، بجنگد. فقط مجاهدین می‌توانند در مقابل حرکت‌های دشمنان افغانستان بایستند. بعد از آن‌که در سال ۲۱۰۴ خارجی‌ها از افغانستان بیرون ‌شوند، هیچ تضمینی برای تداوم وضعیت موجود وجود ندارد."

به نوشته ماندگار همچنین عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی افغانستان، در این مراسم مصالحه با طالبان را "معامله" خوانده و گفته است: "با کمال وضاحت می‌گویم، هیچ نوع معامله پشت‌پرده را چه از سوی خارجی‌ها صورت بگیرد و یا از سوی دولت افغانستان، چون به قیمت خون شهدا و پامال کردن آرمان آن‌ها تمام می‌شود، مردم نخواهند پذیرفت."

روزنامه وحدت در تیتر اول خود از قول محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم و عضو ارشد جبهه ملی، نوشته است که "دولت افغانستان در حال طالبانی شدن است". آقای محقق همچنین هشدار داده است که "به احتمال زیاد طالبان دوباره به قدرت خواهند رسید".

آقای محقق در مراسم هفدهمین سالگرد قتل عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی، گفته است که او نگران ورود طالبان در قدرت است. این عضو مجلس افزوده است: "مردم افغانستان سلاح خود را (پس از روی کار آمدن نظام کنونی) تسلیم کرده‌اند و در صورت ورود طالبان، مردم با مشکل جدی برخواهند خورد."

روزنامه وحدت همچنین از قول این رهبر جهادی نوشته است که دولت برای ترویج "تفکر طالبانی" تلاش دارد و اذهان مردم را آماده گرایش‌های طالبانی می‌کند. آقای محقق ضمن تاکید بر این‌که با گفتگو با گروه طالبان مشکلی ندارد، گفته است که اگر طالبان خواهان مصالحه هستند، باید قوانین افغانستان را بپذیرند.

روزنامه افغانستان با اشاره به "نگرانی‌ها" پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، نوشته است که "نیروهای خارجی در حالی از افغانستان خارج می‌شوند که نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان به هیچ صورت قادر نیستند به تنهایی در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی ایستادگی نمایند. نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان از جهت آموزش، تعداد و تجهیزات نقاط ضعف بسیاری دارند."

نویسنده با تاکید بر این که "نیروهای بین‌المللی در جنگ علیه تروریسم و بازسازی افغانستان به اهداف خود نرسیده‌اند"، نوشته است که "از یک سو دولت افغانستان در حد قابل قبولی تقویت نشده و از سوی دیگر میزان توانایی و جنگ‌افروزی طالبان نیز افزایش قابل توجهی داشته است."

سرمقاله‌نویس روزنامه افغانستان معتقد است که مایه نگرانی اصلی، نفس خروج نیروهای خارجی نیست، بلکه "کارکرد حکومت" افغانستان است. به باور نویسنده، دولت به راحتی و بدون دغدغه به طالبان "امتیاز" می‌دهد. به نظر این روزنامه، "سیاست‌های دولت سبب شده است تا طالبان از گروهی شکست‌خورده به یک نیروی قابل توجه در مقابل دولت افغانستان تبدیل شود."





:: برچسب‌ها: دریاچه , روز تعطیل , جشن تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 374
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: